magyar-hegymaszo-oktatok-2

Észak (Norvégia)

Írta:
Sokakkal találkozunk a hegyekben, van aki nem hagy mély nyomot, másokkal közös kalandokat alapozunk meg. Én szeretem kikérdezni, megosztani a tapasztalatokat. A Magyar szó megüti az ember fülét, akárhol van, így történt velünk is a Tete Rousse házban a Mont Blanc alatt. Egy Erdélyből Finnországba keveredett hegymászó oktató a fiával kettesben gyarapította asztaltársaságunkat. Címet cseréltünk, mit lehet tudni. Aztán időnként hírt adtunk magunkról, túráinkról, információk csereberéje után a szokásos norvégiai tavaszi túrára engem is meghívtak.

Március utolsó hetében érkeztem Helsinkibe, ahonnan a szintén általánosan szokásos lemorzsolódás után végül hárman indultunk útnak. Célunk innen még kb. 1400km északra, tehát még több, mint ha otthonról mennénk a Mont Blanc-ra Másfél napot autóztunk a Lappföldön át, az éjszakát harmadik, finn utitársunk útbaeső szülőházában töltöttük. Mindenkinek akad valami sztorija arról, hogy mit felejtett már otthon. Végülis volt nálam hálózsák, cask nem az, amelyik téli körülményekre van rendszeresítve. Kínos lett volna, ha ez a helyszínen derül ki, így viszont másnap az úton még tudtam venni egy másik nyári zsákot is,és  a kettőt egybehúzva téliesítettem.

Este érkeztünk a helyszínre ahol letettük az autót, majd másfél óra gyaloglás után, amely egy völgyön át vezet viszonylag enyhe emelkedéssel, tábort vertünk a havon egy folyócska mellett. Ez a Lyngen hegység,két fjord között nyúlik be a tengerbe. Tromsötől keletre fekszik a 60’30” északi szélességen.Legmagasabb csúcsa a Jehkkevarri 1883m. Ez elsőre nem tűnik soknak, mégis teljesen alpesi jellegű .a környezet . Rögtön a tengerből nőnek ki a hegyek, táborunk kb. 300 méterrel van feljebb a tengerszintnél. Lent, úgy 200 méterig még vannak fenyőfák, utána törpenyír, tőlünk magasabbra meg már magashegyi a táj.

Tehát este fél tíz felé sátorépítés közben egy furcsa fénysávra lettünk figyelmesek az égen. A hegyek mögül mutatott a Hold felé, ahogy a diszkó fények szoktak.Aztán egyszerre, mintha csk minket köszöntene itt, felfénylett és táncolni kezdett mint egy tündöklő fátyol, a sarki fény !Hol itt, hol ott izzott fel a csillagok közöttl, már csak emiatt is érdemes volt eddig eljönni.

Reggel elmentünk egy jégfalat megnézni, de úgy látszik ez a tél itt sem sikerült igazán kiadósra, mert a korábbi évekhez viszonyítva kb. harmadányi volt a mérete. Egy kötélhosszra futotta a kevésbé meredek szakaszon, amelyből pont emiatt sikeresen ki is csusszantam: a kényelmetlen négykézláb való csákányozás helyett úgy véltem egyszerűbb a séta.

Nem volt már igazán hideg, másnapra látványos volt az olvadás, a vizes hómezőben még vizesebb “szigetek” jelentek meg, ahol a hóhidak alól kibukkant az áradó folyó, amelynek a jegén táboroztunk egy kanyarnál kiszélesedő részen. Így jobbnak láttuk ha biztonságosabb helyre költözünk mielőtt kiönt a víz. Egy nagy magányos szikla.szélárnyékába helyeztük át a bázist.

Következő napunkon a Jehkkevarri felé indultunk,közben  egyre erősebb hátszelünk volt, a végén már szinte a hófúvás taszított felfelé. A szélben elfagyott ugyan az ujjam miközben próbáltam exponálni, de ettől függetlenül most sem volt túl hideg, viszont a csúcsgerincre már nem tudtunk kijutni, már így is ledöntött a lábunkról a szélvihar.. Kb. 1400 méterről fordultunk vissza. Lent, ahol két napja még töretlen volt a hómező, kirajzolódott a folio kanyargó, néhol tóvá szélesedő vonala. Jobban oda kell figyelni az átkelésnél, ha nem akarunk ruhában fürödni.

Tovább a völgyben egy másik irányban is kinéztünk egy jeget.Sok vizen kellett átevickélni, ha feljebb mentünk, ott meg a vizes hóban küzdelmes a felmenet. Nem volt haszontalan elcipelnem a hótalpat, így aztán kire is hárult a nyomtaposás nemes feladata? Ez a jég is elég karcsúnak bizonyult közelebbről. Utóbb bántuk is, hogy ott töltöttük el az időt, mert visszafelé feljebb mentünk a két benyúló gleccser egyikének a végéhez. Ki hinné, hogy még ezer méter magasan sincsenek, viszont itt évezredes tiszta kék jégen lehet játszadozni.

Visszafelé sok helyen darabos volt a hó, nem nagy lavinák ezek, cask megcsúszások, de azért egy ilyenbe se szívesen kerülnék bele. Az úton a tiszta alkonyi fényben leláttunk a fjordig.

Este azonban gyülekezni kezdtek a felhők. A következő napot nem így képzeltük el. Fekszünk a sátorban és szakad az eső, nem mozdulunk ki, csak ha feltétlenül szükséges. Délután hóvá alakul és esik tovább. Estefelé úgy döntünk, hogy másnap levonulunk, így elmentünk nyomot taposni, hogy a nagy zsákokkal könnyebb legyen haladni. Reggel aztán síbottal üthettük a nyomunkat, amit teljesen belepett a szűnni nem akaró hóesés. Hótalp ide vagy oda, nem tudtam elkerülni az állandó rogyadozást, az egyik sabot is eltört, három és fél óra alatt jutottunk le az autóig ( csak emlékeztetőül –felfelé másfél volt).

A tavak még be vannak fagyva errefelé, a lappok már motoros szánokkal járnak a lékekhez halászni. A hármas határ közelében egy határőr is felbukkant az út mentén, sílécen, botokkal, vállán a géppuska.

Majdnem éjfél volt, mire megérkeztünk a Kariék házához Perhoba, ahol a konyhában egy kis papramorgó mellett még elbeszélgettünk a hegyekről, túrákról, történelemről.

A túránk résztvevői: Szilágyi Lenke, Gálfi István, Kari Onnela
Szilágyi Lenke

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Legfrissebbek a szerzőtől: Szilágyi Lenke

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinaismereti tanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2020. február 22. – 24-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az alapfokú tanfolyamon szereztél. Itt már ismerni kell a...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is túl vannak. Az egyhetes tanfolyam a svájci Fornó...

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfo…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...