magyar-hegymaszo-oktatok-2

Triglav röviden

Írta:
3 éve tervezzük folyamatosan, hogy a Triglavot meg kéne mászni. Persze az idöjárásra fogva a dolgot, mindig találtunk közelebbi és vonzóbb célt. Idén azonban nem volt menekvés. Az idö remeknek ígérkezett, a társaság összejött és nekivágtunk.Krma völgyböl induva a Triglavski Dom-ot céloztuk meg. A két hosszabb pihenöt is beleszámítva 7 óra alatt elértük a 2515m-en lévö házat. Ezt elég jó szintidönek minösítem, ahhoz képest, hogy éjszaka utaztunk, és reggel minimális pihenö után indultunk fölfelé.<br>Az idö remek volt; a lenti régióban is találkoztunk még hófoltokkal; de kb. 1600 m-es magasságtól összefüggö mély hótakaró fogadott. Az idö elég jó volt ahhoz, hogy szinte járhatatlanná tegye az utat fölfelé. A mély vizes hóba esetenként combig süllyedtünk. Kb. mikor megkezdtük vánszorgásunkat a hómezön, hátunk mögött piszkos kis bárányfelhök kezdtek gyülekezni. Egy darabig úgy tünt, hogy sikerül öket lenyomni a völgybe. Már csak azért is, mert a csapat másik fele késöbb indult; és még böven úton volt fölfelé. De az idöjárás nem volt kegyes hozzájuk; a hómezön utolérte öket az esö, majd a hó.<br>A Triglavski Domról vagy jót, vagy semmit! :)) A házibácsik minden dícséretet megérdemelnek! A kiszolgálás, a kapott kedvezmények, és a vendégszeretet mindenképpen szót érdemel!<br>A remek kiszolgálást kicsit ellensúlyozza a Triglavski Dom ridegsége. Mint megtudtuk a szezon majd csak júliusban kezdödik; így a ház egyetlen gyengén fütött helyisége az étkezö volt. A szobák a mosdó és a fözö helyiség 0 fok körüli hömérsékleten lehetett. [szezon elött ajánlatos pehely zsákot vinni; illetve meg lehet fuzni a háziakat, hogy a gyengén futött étkezoben aludjatok - persze csak ha nincsenek sokan a házban]<br>Rajtunk kívül két horvát fiú volt még a házban. Szintén a Triglav csúcshódítási tervével érkeztek. Vasárnap reggel fél órával elöttünk indultak. Mi meg lentröl figyeltük, hogy merre vezet az út. Mi már láttunk olyan embert, aki hallott már arról, hogy merre vezet az út. Elöször kicsit megrettentünk a látványtól; a kilátszódó sziklák és az útmutató alapján mászósnak nézett ki a terep. Erön felül pedig nem szerettünk volna bevállalni.<br>Aztán látva a horvátok mozgását, és persze a beszállást elérve, megnyugodtunk, hogy nincs szükség mászásra, hóban meg lehet tenni az utat. Ekkor viszont a hó minösége miatt kezdtünk aggódni. Ugyan még nem volt járhatatlan az út; de erösen szorított minket az idö. Tanakodtunk egy kicsit. Lenke hátulról erösen unszolt, hogy azért valamit csináljunk. Aztán Zsolt eldöntötte a kérdést: azt monda "gumicsirke" és elindult fölfelé. A házban maradottak szerint gyorsan haladtunk fölfelé. Azért nem volt egy sétagalopp. Nem nehéz volt az út, hanem helyenként kitett; ami elég paráztató, ha nem szoktunk hozzá.<br>A Kis-Triglav-ra érve nem láttam a horvátokat, amit azért furcsának találtam. Ilyen gyorsan megtették az utat a csúcsra, meg vissza? Elindultunk a gerincen; aztán Zsolt megtorpant elöl. Rövid tanakodás után úgy döntöttünk visszafordulunk. Mint kiderült a horvátok idáig sem jöttek el; nincsenek friss nyomok, és a felhök teljesen elborították a csúcsot a szél pedig ostromolni kezdte a gerincet.<br>Szóval mi is visszafordultunk. Az út lefelé harcosabb volt mint fölfelé, a megromlott hóminöség miatt. Alig vártam már, hogy lent legyünk. A köd teljesen körülvett minket, idönként az orrunkig sem láttunk. Egyetlen támpontunk, hogy a két horvát fiú nyomát követtük, így a vártnál kicsit hamarabb visszaértünk a házba.<br>A horvátok már az ebéden is túl voltak, öket kérdezve veszélyesnek ítélték a terepet odafönt, ezért fordultak vissza.<br>A kimaradt csúcs némi hiányérzetet hagyott mindenkiben (föleg azokban, akik az elözö nap szétázott felszerelésük miatt meg sem próbálhatták az utat). Azt fontolgattuk, hogy másnap kora hajnalban megpróbálhatnánk mégegyszer, ha az idö is úgy akarja. Barátkoztunk a másnapi mászás gondolatával, meg az azt követo éjszakai hazautazással... Az idöjárás eldöntötte helyettünk a kérdést: hétfön reggel ködbe borította a csúcsot, így összecsomagoltunk és lejöttünk a hegyröl.
Huszár Gyula

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinatanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2019. február 9. – 11-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az alapfokú tanfolyamon szereztél. Itt már ismerni kell a...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is túl vannak. Az egyhetes tanfolyam a svájci Fornó...

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfo…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...