magyar-hegymaszo-oktatok-2

Peternschartenkopf, Lindner-Wagner

Írta:
Mikor egy júniusi hétvégén pár óra alvás után hajnalban a Geri által diktált tempóval kaptattunk fel a Höllersteig-en a Planspitze délnyugati falának beszállásához (a Plattensprintet másztuk), az járt a fejemben, hogy ennek a felmeneti útnak a közelébe egy darabig biztos nem megyek. Erről persze hamar megfeledkeztem, és néhány héttel később egy pár óra alvás utáni hajnalon megint azon kaptam magam, hogy sajgó izmokkal küzdöm fel magam ugyanott, a különbség csak annyi, hogy most Pali és Janó diktálja a rohamtempót. A lelkes ifjak, nem tudják még, hogy a beszállás olyan, mint a tehén, ha mi nem megyünk oda hozzá, akkor ő jön hozzánk… Szerencsére kb. félúton visszavettek, megadva az esélyt, hogy orvosi beavatkozás nélkül felérjünk a falak tövébe. Ők megcélozták a Plattensprintet, mi Mátéval mentünk tovább a Peternschartenkopf északnyugati fala alá. A törmelékkel borított sziklás, kitett terepen szambázás nem volt kellemes, óvatosan kellett mozogni, de hamar túljutottunk rajta, és a parkolóból indulás után két órával ott álltunk a Linder-Wagner út beszállásánál (16 kh, VII-).

Máté indult, a 40 métert egy VI-os, „delikát” táblamászós rész fűszerezte. A második-harmadik hossz egy barlangban megy, ami az előző napi eső miatt elég nedves volt, szerencsére relatív könnyű, III-IV-es terepen lehetett átjutni rajta. A kalauz azt írta, hogy a barlangba nem fontos a fejlámpa, és nem is használtuk, de a sötétebb helyeken azért jól jött volna. Lusták voltunk előkotorni a zsákból. Tartottunk tőle, hogy a fal feljebb is vizes lesz, főleg, hogy láttuk a Plattensprint csuromvizes tábláit, de a barlang utáni részeken már nem találkoztunk nedvességgel. Mázli. Újra kiérve a fényre egy rövid VI-os hossz jött, az eleje nagyon törősnek nézett ki, de végül nem szakadt ki semmi. A kulcsrészt egy nitt is biztosította, aztán könnyebb terepen értük el a standot. Ezután egy látványos, enyhén áthajló él keresztezésével folytattuk (VI-), Máté gond nélkül szaladt fel rajta. A következő hossz kakukktojás volt a többihez képest abból a szempontból, hogy tele volt régi szöggel, tizeniksz db-ot lehetett akasztani a kb. 35 m-en. Jól is jöttek a lelkemnek, VI+ -ért elég kunsztos részek is voltak a bevágásban. A hetedik hosszban Máté egy meglepően nehéz VI- -t mászott ki, többet adtunk volna rá.

Mire felocsúdtunk belőle, ott is álltunk a kulcshossz alatt. Egy marcona, VII- -ért vesztegetett, áthajlós, sima falat taposós, repedést alsósból fogós kunszt, majd egy pár méteres cudarnehéz bevágás vezetett a standig. A kunszt alatti nittbe beleültem, de aztán sikerült átmászni. Gyönyörű V+ -szal folytattuk, kitett, de jó fogásokkal meghintett kompakt falon, ínyencfalat rész. 50m-es hossz következett IV- körül balra tartva. A tájékozódás nem volt benne teljesen egyértelmű, de végül meglett a stand. A hosszban van egy szög, azt jobbról kell kerülni, felette átmászni egy balra tartó rámpán, s az irányt tartva érhető el a stand. Máté jött IV+ -ért, hamar letolta, majd én küzdöttem fel magam egy V körüli kéményben/bevágásban, ami nem is volt olyan egyszerű. Fogytak rólam a friendek, ékek, ahogy kell. Aztán jött a szivatós hossz, VI-osért, ami kőkemény volt, ráadásul, mivel egy nagy kanyart ír le a vonalvezetés, a kötél felfekszik, megtörik, másodban mászva is a határon mászva jutottam fel, csodáltam Mátét, hogy a kötelet vonszolva is ki tudta mászni előre! A 14. volt soron, tartalmas V+, 50m-en, balra tartó rámpán. Nem akart vége lenni, egymás után jöttek benne a kunsztok, pedig már nem kívántam őket, a régi szögek mellé itt is pakoltam, ha adódott lehetőség.

Utolsó komolyabb akadályként magasodott fölöttünk az áthajló „Wilder Riss”, VI+/VII- a kalauzban. Máté indult, már fáradt volt, de becsülettel felküzdötte magát, jó volt hallani, hogy „stand, kivehetsz”. Másodban azzal a taktikával indultam neki, hogy nem nézek semerre, a lehető leggyorsabban tépem fel magam az egész jó fogásokon, a közteseket se szedem ki a kötélből, csak a falból, hadd lógjanak előttem. Így épphogy kitartott az erőm, és a nehéz rész után aztán el tudtam rendezni a cuccokat. A hossz második fele egy vízszintes repedés, amit jól lehet markolni, cserébe lépéshiányos a függőleges fal alatta. A standból nézve igen látványos, Máté kérésemre fotózott is lelkesen.  A falból egy könnyed IV- vezet ki, hipp-hopp felszaladtunk rajta, 9,5 órás mászás után értük el a kiszállást.

Fél órát elmolyoltunk ezzel-azzal, pakolással, majd leküzdöttük magunkat a Peternpfad-on (messze nem körúti séta, főleg lefelé) keresztül a parkolóba, fél nyolcra értünk le, s találkoztunk Paliékkal, akik egy ideje már átadták magukat a jól megérdemelt pihenésnek, a szomszéd faluban hédereltek. Az útról még annyit, hogy a standok ki vannak építve, kétpontos nittelt mindegyik, a hosszokban átlag max 1 nittet lehet találni, ezen kívül a nehezebb részeken régi szögek találhatók (sok elég kétséges állapotú), viszont mindenhol jól lehet pakolni, friendeket, ékeket vegyesen. A szikla pár részen törős, ill. annak néz ki, de ez sokat nem rontott az élményen, erre mondják, hogy „alpin”; a legtöbb rész viszont stabil, jól mászható, összességében szerintem teljesen jó a kőzet. Gyönyörű út, hatalmas élmény!

VZ

IMG 8255

IMG 8257

Vidovics Zoltán

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinatanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2018. február 10. – 12-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az alapfokú tanfolyamon szereztél. Itt már ismerni kell a...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték, de célszerű, hogy már a tátrai téli tanfolyamon is túl legyenek. Az egyhetes tanfolyam...

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfo…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...