magyar-hegymaszo-oktatok-2

Mászás a „Varázskert”-ben

Írta:

Erősen elfogult vagyok, ha a Júliai-Alpokról van szó. A kétezres évek első felében sokszor meglátogattam, társaimmal túráztunk, bejártuk magas csúcsait, gyönyörű völgyeit, rejtett szegleteit. Ő engedett először bepillantani a nagyobb hegyek világába, kóstolót adva azokból az élményekből, érzésekből, amiket újra átélni azóta is mennem kell – hozzá, vagy társaihoz.

Ezért később mindig hiányérzetem volt, hogy mindenfelé járok mászni, de a Júliai-Alpokban még nem másztam semmit. Pár éve Véber Mikivel majdnem beszálltunk a Gamsmutterturm északi élébe, de az éjszaka átvonuló hidegfront által teleporcukrozott fal látványa meghátrálásra kényszerített. 2013 nyarán újra napirendre került a téma, s végül Mátéval és Zsével egy nyugodt augusztusi vasárnap délután felcaplattunk a Pellarini házhoz (1500m). Kisebb meglepetésünkre rajtunk kívül nem voltak vendégek, a hétvégi pörgés után vasárnap estére teljesen elcsendesedett a ház. Elköltöttük vacsoránkat, megtárgyaltuk a háziakkal az időjárást és az úttal kapcsolatos információkat. Hétfő délutánra, estére front érkezését jósolták a híradások, de úgy kalkuláltunk, hogy még előtte leérünk a hegyről. Korai kelés után sötétben baktattuk a törmelékes hegyoldalban, s pirkadatra értünk a beszállás alá. Csak alá, mert egy szép nagy firnes lejtő húzódott a hivatalos beszálláshoz vezető nagy párkány alatt. Kb. 80m-es távolságot kellett megtennünk a firnen a párkány eléréséig. Készülve erre az akadályra egy pár hókarmot vittünk magunkkal, Máté felkötötte a bakancsra, s elindult a kötéllel. Amikor a kötél elfogyott, a végére Zsével mi is bekötöttük magunkat, és Máté után indultunk. A hamar meredekké váló terepen Zsé lelkesen vágta a lépéseket, ezeken relatív kényelmesen haladtunk. Máté elérte a sziklákat, standot épített, s felbiztosított minket. A párkányon besétáltunk a beszálláshoz, ahol nittelt stand fogadott; az első kötélhosszban én indultam előre. Mindjárt az egyik nehezebb hosszal indul az út (Gamsmutterturm, északi él, 12 kh, VI+ /A0, kőzet: dolomit), erős V-ös, szép meredek, érdekes mozdulatokkal. Egy kéményszerű bevágás kezdeténél ér véget, a kulcsrész közvetlenül a stand előtt várt. A srácok hamar feltornászták magukat, Máté indult tovább, megkezdve a következő hosszokat felfűző hatalmas, kb. 200m hosszú bevágás leküzdését. A harmadik hossz Zsé-nek jutott, és ezután is minden hosszt ebben a sorrendben, felváltva másztunk előre. Az első után valamivel könnyebb részek jöttek, IV körül, komolyabb nehézségek csak a tíz-tizenegyedik hosszban vártak ránk. A standok elhelyezkedése okozott némi fejtörést az út első felében, mivel a régi szöges standok között randomszerűen voltak nittelt standok is, és nem volt egyértelmű, hogy melyiknél érdemes épp megállni. A szokatlan standbőség okozta pillanatnyi zavaron hamar túltettük magunkat, általában a nittelt standokat használtuk, és tepertünk felfelé a jól mászható terepen. Az ötödik hossz után értünk az óriás bevágást lezáró plafonok alá, amiket jobbra harántolással kerültünk. Könnyű gerincmászás következett, ritkás biztosítással (egy-két régi szög, kötélgyűrű), majd Máté mászott át egy szép, V-ös áthajlást a nyolcadik hosszunkban. Zsé vezetett minket a kulcskötélhossz alá, ami egy combos áthajlás, kb. 10 m hosszú, szerencsére tele régi szögekkel. Szabadon nem ment, A0-s segítséggel küzdöttem fel magam a kitett standba. A következő, tizenegyedik hossz volt talán a legszebb, függőleges fal, technikás mászás V+ körül, több is lehetett volna az ilyen szakaszokból. Még egy IV-es hossz maradt a nehézségekből, és elértük az út „levezető” szakaszát, a kb. 200m hosszú, átlag II-es falrészt, aminek a végén a Götterband várt ránk. Elraktuk a kötelet, és a szemre legszimpatikusabb vonalvezetést követve másztunk tovább. A Götterbandra érve kifújtuk magunkat, és levonuló üzemmódba öltöztünk. A párkány jobbra vezetett minket, rövidesen elérve egy markáns kuloárrendszert, ahol elvileg a lemeneti út lett volna. Keresgéltünk, keresgéltünk, kicsit lemásztunk benne, de nem találtunk mást, csak láthatóan ereszkedési célból benthagyott kötélgyűrűket. Nem stimmelt a dolog, mivel a leírás szerint jelzett, vasalt úton lehet lemenni. Ahol elértük a kuloárt, volt is egy régi jelzés. Átmentünk a kuloár másik oldalára, ahol egy ösvény folytatódott, de inkább elfelé-felfelé. Némi meddő lemászási lehetőség vizsgálódás után visszatértünk a kuloárhoz, ahol végül kiszúrtuk a leírás által említett vasakat. A Götterband végén azonnal élesen jobbra kellett volna fordulnunk a kuloárrendszert lefelé nézve jobbról határoló falba, és nem bemenni a kuloár aljába. A vasak felé még egy-két jelzés is akadt. Az út amolyan jellemzően júliai-alpokos volt, kitett, technikás lemászásokkal fűszerezve, a legszükségesebb helyeken régi, néha kérdéses állapotú vasalással. Véget érni nem akart, de aztán kényszerítettük rá. A járóterepre érve még egy firnmezőt kereszteztünk, és végre a kényelmes turistajelzést taposhattuk. A háznál felmarkoltuk a depózott cuccokat, és indultunk tovább a völgybe, örülve, hogy a beígért front késlekedik. Sötétre értünk az autóhoz, és ahogy beültünk, megjöttek az első esőcseppek. Nyár tábornok felhőszakadással, viharos széllel mutatta meg erejét, de minket ez már nem zavart, a védett bádogdobozban békésen gurultunk hazafelé.

VZ

Vidovics Zoltán

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinatanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2018. február 10. – 12-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az alapfokú tanfolyamon szereztél. Itt már ismerni kell a...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték, de célszerű, hogy már a tátrai téli tanfolyamon is túl legyenek. Az egyhetes tanfolyam...

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfo…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...