magyar-hegymaszo-oktatok-2

Gesause

Írta:

A hajnali derengésben csendesen, de belül izgatottan készülődtünk Dékány Mátéval a Haindlkarhütte teraszán. A Hochtor és szomszédainak észak felé néző, több km széles falvonulata tiszteletparancsoló látvány. Jó eséllyel csapadékmentes időt jeleztek előre, de mivel július közepi, meleg, párás napokon sosem lehet tudni, korán felkeltünk, hogy délután a lehető leghamarabb kiérjünk a tervezett útból. Már kora reggel nagyon fülledt volt a levegő, lent a völgyben köd, pára minden mennyiségben, még szemben a Buchstein-t is alig láttuk, pedig felhők csak a csúcsok fölött voltak. A felmenet során, sűrűn törölgetve a homlokomat, nagyobb összeget tettem volna arra, hogy vagy még az útban, vagy a lejövetben elázás vár ránk. Az útválasztás is a korai indulást szorgalmazta, a Dachl Diagonale-t terveztük (9kh, VII+ v. VI/A1), hosszú beszállással, hosszú lejövettel, és – számunkra legalábbis – mesterséges betétekkel. Háromnegyed ötkor indultunk el a Peternpfad irányába, s kb. 500m szint után értük el a Rosskuppenkante lábát, ahol a Dachl beszállások felé vezető kuloárba (Dachlschlucht) jobbra át kell traverzálni, a jelzett ösvényt elhagyva. Depóztuk a hátizsákokat, s beöltözve, minden szükségest magunkra aggatva vágtunk neki a kuloárnak. II-III-as felmászások tarkították, majd a vége előtt nem sokkal jobbra kimásztunk belőle. Itt még hasonló nehézségű terepen kellett jobbra felfelé harántolni a meredek hegyoldalban, egy helyen pár méternyi fix kötél (vékony sodrony) is segített a feljutásban. Végül elértük a beszállást (kétpontos stand nittekkel), bekötözködtünk, s fél nyolc körül Máté nekikezdett az első hossznak. Köztes nem sok volt benne, de a könnyűsége miatt ez nem jelentett problémát. A folytatás egy nagyon szép, helyenként technikás tábla, apró fogásokkal, lépésekkel, reibunggal VI- körül, itt már több szöget, és nitteket is találtunk. A harmadik hossz VI-os kulcsrésze meglepően nehéznek bizonyult, nem adta magát könnyen. A következő két hossz VII-es körüli szabadon, nem cicóztunk, előkaptuk a trepnit, s nem féltünk használni, ahol már nem bírtuk karral. A két hossz egy függőleges, ill. enyhén áthajló, markáns, balra tartó bevágást követ szinte nyílegyenesen. Nitteket is lehet találni, de jellemzően régi szögekbe lehet akasztgatni. Némelyik mozgott kicsit, de végül minden tartott, amibe beleálltunk, fogtunk. Vittünk pár szöget, kalapácsot a biztonság kedvéért, de nem használtuk. Az egész útra jellemző, hogy a kétpontos nittelt standok mellett minden hosszban van néhány nitt, és régi szögek (a nehéz részeken jó sok); gyakorlatilag éket, friendet, hevedert két, vagy három alkalommal raktunk csak be. A hatodik hosszban is volt egy-két nehezebb mozdulat VI-ért, de összességében üdítően könnyed mászást hozott. Kemény diónak bizonyult viszont a hetedik hossz, ahol két combos áthajlást kellett leküzdeni. Szuszogtunk rendesen, és sűrűn dícsértük a trepni feltalálóját. Egy rövid, könnyű, V-ös traverz után a VI-os kiszállóhosszhoz értünk, hosszú, egyenes repedés, Máté indult, de a felénél a könyöke rendetlenkedni kezdett, kistandolt, a maradékon én vittem fel a kötelet. Rendesen benne voltunk már a délutánban, kb. 8 óra alatt értünk fel, gyorsan összeszedtük magunkat, s elindultunk lefelé. Megcsodáltuk a Dachl és a Rosskuppe közötti vízmosásos, ferde táblát, felcaplattunk a Rosskuppéra, majd a Peternpfadon lementünk/lemásztunk a hátizsákokhoz, ahol az egész felszerelést ledepóztuk éjszakára, hogy másnap ne kelljen újra felcipelni. Az esőt végül megúszva este hét után értünk a házhoz. Jól megérdemelt vacsora és sör után korán nyugovóra tértünk.
Másnap reggel megint hajnalban keltünk, a Rosskuppe Nordverschneidung került terítékre (10 kh, VI).  A depónktól a Peternpfadon felfelé kellett még néhány kanyart megtenni, majd jobbra letérni a beszálláshoz. Szép, meredek fal, a kötélhosszak egyenletes, V-VI-os nehézségűek, nagyon tetszett a mászás. A kiépítettség itt is rendben volt, nittelt standok, kötélhosszanként pár nitt, és régi szögek, saját köztest elvétve kellett csak berakni. Gyorsan felértünk rajta, sajnáltuk, hogy már vége. A Peternpfad az előző nap óta nem lett kényelmesebb, de csak a végére értünk, összepakoltunk a depónál, leszaladtunk a házhoz, majd a parkolóba, s este fél 11-re otthon voltunk. Másnap igen jól esett, hogy nem kell mászni s beszállásokhoz gyalogolni.

VZ
Vidovics Zoltán

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinaismereti tanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2020. február 22. – 24-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az alapfokú tanfolyamon szereztél. Itt már ismerni kell a...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is túl vannak. Az egyhetes tanfolyam a svájci Fornó...

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tan…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...