magyar-hegymaszo-oktatok-2

Egyesületi túra, Grazer Bergland 2013 május

Írta:

„Hullik a zápor az ifjúságra...”

Egyesületi túra, Grazer Bergland, 2013. május 17-19.

Péntek este kis késéssel indul a Huszár-különítmény +2 fő. Útközben ránk szakad az ég: aggódunk, de még a határ előtt ránézünk az időjárás-jelentésre: holnapra napsütést jósol. Tízre kanyarodunk be az ungersdorfi kempingbe; elsőre látszik: a MAHOE harminc-pár tagja otthon van itt. Körben hegyek, a kempingben golfgyep, a zuhanyzóban – azt mondják – mindig van meleg víz, a kertben pálinkázva beszélgető magyar mászók mindenfelé – és az eső is elállt. Pálinka egyébként valahogy minden este van.

Másnap reggel a sátram mellett sziszegő gázfőző hangjára ébredek: Judit főzi a reggeli teát. Fél nyolcas indulást beszéltünk, az órára pillantok: fél 7 van. Egy óra múlva, pontban hét harminckor Gyuszi bepöccinti az autót (5 perc késéssel indulunk, páran húzzák – „hogy lehet hogy még nem indultatok el?!”); a beülőmmel a kezemben a már mozgó autóba ugrok be. Palival, a mászótársammal külön kocsival jöttünk, ők ma reggel csatlakoznak hozzánk a Rote Wand parkolójában. Gyönyörű fenyőerdőn keresztül vezet az út a beszálláshoz; menet közben a hidegtől belassult foltos szalamandrába is belefutunk, kattognak a fényképezőgépek, okostelefonok. A fal alatt szétspriccel a csapat; mászópartikra válunk szét. Mi az UFO beszállásához igyekszünk; a tarvágás tetejéről nézünk vissza a völgyre először: ma egész nap ez a fantasztikus panoráma lesz a hátunk mögött.

belassulva

Belassulva

beszallas

Beszállás!

hatammogott

Hátam mögött

Én mászom előre az első kötélhosszt; simán megy; van még belőle nyolc. Később az útban lévő 6+ másodmászóként is megizzaszt. A standokban fotózok, nézem a tájat – ragyog a nap. Büszke vagyok magamra – komoly helyzeteket oldottam meg, és egész keveset hisztiztem. Életemben először megvan a 6 -os nehézség elöl, onsight. Gyuszi és Judit felettünk másznak, segítenek, ha kell (nekem kell, persze). Fent csúcs-csoki, csúcs-sör, csúcs-fotó, csúcs-flow. Feltámad a szél, kavarja a felhőket, bámulunk. Leballagunk a turistaúton, a völgyben a réten kőszáli kecskenyáj legel, kisgyerek pillangókat kerget, valószerűtlen idill, giccs, folyik a nyál – de ott valahogy elhiszed.

juditatlep

Judit átlép

traverz
Traverz

csucselmeny

Csúcsélmény

giccses

Hát nem giccses?

A kempingbe – ciki vagy nem – korán érkezünk (de nem elsőnek), szállingóznak a többiek is, megindul a pálinka-, süti-, és élménymegosztás. Mindenkinek van egy-két jó mászós sztorija, ebben a mezőnyben az „öregek” verhetetlenek. Valaki már megint a kezembe nyomott egy pálinkásüveget. Nincs mese. Hatalmas röhögések, hatalmas hangulat. Az étteremben sörök mellett tanulság- és tapasztalatcsere, a sátrak között ugyanez. Úgy alszom el, mint akit fejbevertek.

megosztas
Megosztás

Másnap reggel folyik a tanakodás, ki melyik utat válassza – a nagy helyismerettel rendelkező veterán mászóknál nagy a forgalom, mindenki gyűjti az információkat. Aznap reggel a Serengetibe szállunk Palival be, 6-os: már odaérkezésünkkor van egy kis forgalmi dugó az útban. Zsanett és Éva jönnek mögöttünk – a standban egymást fotózgatjuk, keresgéljük a nitteket – nem kéne kimászni az útból. Egybefüggőbb a fal, mint tegnap – egy-két szebb hossz után az endorfintól és az adrenalintól vigyorogva standolunk. A hátunk mögött óriási tér. Hegyek, fenyvesek, felhők. Az utolsó két hossznál a határaimmal találkozom: a piazban befeszülök a falnak, és iszonyú szenvedés árán tolom magam át a kunszton, megcsúszik a cipőm, fél kézzel húzom magam vissza a sziklára, anyázok. Alattam összegyűlt pár parti, belassultunk – Pali legyint, ne is törődj vele, a saját tempódra figyelj. Jól esik, kell a pszichés támogatás.

paliserengeti
Pali a Serengetiben

zsanett
Zsanett on the top

A csúcsra verőfényben, de süvítő szélben érkezünk, csúcsminden – a távolban esőfelhők gyülekeznek. Várjuk a többieket, találgatjuk, vajon merre megy (jön?) a vihar. Kicsivel később kiderül az orkánná vaduló szélből; egyértelmű: jön. Elindulunk a parkolóba, útközben elered az eső, az erdőben mindenhonnan ázott mászók ügetnek le a hegyről; páran még a falban küzdenek, de mindenki kijön – a vihar pedig elvonul, végül még a nap is kisüt. A parkolóban száradok, várom Juditékat, őket mint kiderül, még a falban érte a zuhé. Szinte ki sem szállunk a kocsiból a kempingben, mindenki kínál, a kezünkben máris házi süti, házi pálinka.

csucsminden

Csúcsminden

Este parti a sátrak között, valahonnan egy minihangfal is előkerül, szól a vihar után különösen aktuális HS7, hullik a zápor az ifjúságra. „Jó, ha néha a valóságba felránt az élet villanó tűje”. Csendben zajongunk, a lakókocsis németek biztos örülnek, előkerül a daloskönyv, Pelikán vezényel, heeeeej!

Aztán kidőlünk.

Hajnalban az eső kopogására ébredek – félálomban reménykedek. Reggelre eláll, az égen szürke felhők. „Nem lesz itt eső, gyerekek, harmatos a fű” – szól ki Cinóból hosszú évtizedek tapasztalata, ebben a pillanatban leszakad az ég, iszkolunk a szaletli alá reggelizni, összehúzódunk az asztal körül, sok jó ember.

bezavartazeso
Bezavart az eső…

Később aztán előbújik a nap, de végül mindenki úgy dönt: ma már nem szállunk be új útba, lóg a levegőben az eső. Néhányan felkirándulunk a Sárkány-barlanghoz, hogy belülről is megnézzük a hegyet – bő órát kalandozunk bent, az agyagon csúszkálunk, le-lecsüccsenünk. Lefelé menet megnézzük a szakadék fölött highline-ozó srácokat – hihetetlen egyensúly.

Hazafelé a Kossuth Rádión hallgatjuk: Kiss Peti és Erőss Zsolt felértek a Kancsendzöngára...

palikiszall

sarkany

A Sárkány torkában

Labancz Dániel

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Legfrissebbek a szerzőtől: Labancz Dániel

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinaismereti tanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2020. február 22. – 24-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Sajnos a helyek elfogytak. Nem tudunk több jelentkezőt elfogadni! Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is túl vannak. Az egyhetes tanfolyam a svájci Fornó...

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tan…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...