magyar-hegymaszo-oktatok-2

Egy nyári mászás a Tátrában

Írta:
Az ötlet, hogy iskola után egyből mászni megyünk, már rég megszületett, de a szervezés még váratott magára. Én a részemről nem nagyon tudtam foglalkozni vele, mert az érettségi sok erőmet lekötötte. Persze azért a magyartételek közül sokszor kikandikált egy-egy falrajz.

Na de semmi se tarthat örökké, az érettségi sem tartott addig.

Tehát mindketten megkönnyebbülve az iskola terheitől, 2008. jún. 26.-án hajnalban fölszálltunk a Rákóczi nemzetközi gyorsra, és nem telt bele 5-6 óra, és máris a kék turistaúton baktattunk a Poprádi-tó felé. Az első célpont a Sárkánytorony volt. Azt előre láttuk, hogy a 30kg-os táskáinkkal a megközelítés nem lesz egyszerű. Az elején nem találtuk meg az ösvényt ami letér a turistaútról, de egy telefonos eligazítás, és máris megvolt. Hol máshol lett volna, mint egy hatalmas tábla mellett, amire három nyelven volt csak fölírva, hogy tilos a belépés.J  Néztek is az emberek, amikor feltűnés nélkül átestünk a hatalmas táskákkal a kerítésen, és eltűntünk a törpefenyők közt. Aztán három óra gyaloglás következett, mire végre odaértünk. Kiválasztottunk egy szimpatikus bivakot, majd birtokba vettük, vacsoráztunk, megnéztük a falrajzokat, majd bemásztunk a nagy kő alá, és alvást szimuláltunk. Másnap korán keltünk, és fölmentünk a falhoz.

Puskás: Nagyon szép és nehéz út, de mindenhol jól biztosítható, és sok a szög is benne. A VI+.-os kulcsrész nekem jutott. A lépéshiányos enyhén csúszós sarokrepedéssel meggyült a bajom, úgyhogy a végén pár köztesfogással siketült fölvergődnöm a tetejére. A következő

VI-.-t Peti gyorsan kimászta, egy szöget kellett bevernie, a többi mind a falban volt. Az utolsó hossz egy párkányról indult, és egy kis áthajlással végződött szintén VI-.-ért. Ezt én másztam, itt már kevesebb volt a szög, és természetesen az áthajlóban lévő nézett ki a legrondábban, de egy kis friend-del kiegészítve már többet mertem. Persze a döntő nyúlás előtt még mérlegeltem pár percet, de aztán összeszedtem magam, és fölnyúltam, szerencsére fönt jó nagy fogásokra leltem, úgyhogy a megkönnyebbülésem pont akkora volt, mint az a nagy fogás.J Végül pár méter és fönt voltunk a rámpán.

Plšek: Ebben az útban mindig elakadtunk, igaz a kulcsrész „csak” VI-. de nem olyan jól biztosítható mint a Puskás. Tehát ez az út még várat magára, de egyszer biztos kimásszuk ezt is.

Stará cesta: Levezetésképp másztuk ezt a kéményt, ami egyben az ereszkedőpálya is. Érdekes út, érdemes fölszaladni rajta, ha már ott van az ember.

Ennyit a Sárkánytoronyról, időközben fölköltöztünk egy falhoz közelebbi bivakba. Amikor kint feküdtünk mellette a napon 1 kiadós ebéd után, TANAP-os bácsikra ébredtünk (pedig Dávid állította, hogy oda tuti nem másznak fölJ) akik igen erélyesen követelték az igazolványainkat, de miután megmutattuk barátságosabbak lettek, és a bivakot is elnézték. Persze előtte Peti adta az értetlent, hogy mi azt hittük, hogy itt szabad… Végül csak annyit mondtak, hogy este 7-ig hagyjuk el a völgyet. Ez sajnos nem történt meg, csak másnap délelőtt, amikor újra hátunkra vettük zsákjainkat és elindultunk a Kis-Tarpataki-völgybe a Zamkovszky-ház felé.

PP variant: Már rég kinéztük ezt az utat, sikertelen próbálkozások is voltak. Az áthajló alá sikerült fölküzdenünk magunkat. Szóval volt már képünk az útról.

Hajnalban indultunk a házból, hogy az idővel ne legyen gondunk. Fölmásztunk a morénán, majd a füves párkányon, és indult a mászás. Az áthajlót kisorsoltuk, és rám jutott, tehát az első IV.-es hossz is az én dolgom volt. Ez hamar megvolt. Ezután Peti következett. Gyorsan trepnizett, gyorsan standolt a pántban, én fölmászógépeltem, cuccsere és irány az áthajló. Érdekes érzés volt a semmibe lógó trepnibe belelépni, a hatalmas spárgákról nem is beszélve, amiket két köztes között mutattam be.J A kiszállás volt a legnehezebb, itt a nyakamba szedtem a lábaimat, és így sikerült átjutnom rajta. Végül még pár méter, és stand. Újra Peti jött. Ő is végigtrepnizte az áthajlót, majd lemászta azt a maradék IV.-es hosszt, és fönn is voltunk. A rámpa aljától az út tetejét 6óra alatt értük el.

Leereszkedtünk a rámpán le a morénán, fölkaptuk a zsákokat, és irány a Téry-ház. Útközben találkoztunk két nénivel, akik lelkesen magyaráztak (szlovákul) mutogatták az áthajlót, és ismételgették, hogy „super”. Ezekszerint nekik is tetszett az út.

Sárga-fal-Korosadowicz: Az utolsó mászás a sárgafalon történt. Itt a Korosadowicz utat másztuk. Az első két hossz nem volt túlságosan megterhelő. Utána viszont nem folytattuk balra az utat, hanem egyenesen indultunk a gerinc felé egy áthajló kéményekkel teli helyen. Mint utólag kiderült ez az útvonal megegyezik P.Jackovič, és V.Jakubec 1984-es Platňami nevezetű útjával. Ezeken a helyeken a kőzet törős volt, a biztosítás meg szellős, de összességében szép út. Néha kellemetlen érzés fogott el amikor lenéztem az áthajló kéményben, és alattam jó messze árválkodott egy szög. Ilyenkor megállapítottam, h fájdalmas lenne beesni, visszamászni nem tudok, választásom már csak egy maradt! Majd egyszer lemásszuk az alsó részét is, hogy ne maradjon így félbe. Ezzel a változtatással az út kulcsrésze VI-.-ra bővült, a mászás pedig 2,5óráig tartott. Az egész mászásnak enyhe cirkuszjellege volt, mivel az összes turista megállt egy pár percre, hogy megnézze, mit alkotunk.J A gerincről 10-15perc a csúcs a kilátás gyönyörű!

A „semmisem tarthat örökké” mondat sajnos a mászásra is igaz, ez a mászás is véget ért. A Sárga-fal után még tervben volt egy Hokejka a Lomnicon, de ezt az eső elmosta.

Ezen mászás alatt is rengeteg élményt, és tapasztalatot szereztünk, és alig várom már, hogy újra a hegyek között lehessek!

Mindenkinek eredményes mászást kívánok!

Mászók: Ercsey-Orbán Péter, Héjja Bálint
Héjja Bálint

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinaismereti tanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2021. március 13 – március 15-ig...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Figyelem! A program megrendezése az aktuális vírushelyzettől függ. Elmaradás esetén a befizetett előleget teljes egészében visszafizetjük. Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Figyelem! Ez a tanfolyam idén, a vírushelyzet miatt elmarad! Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is...

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tan…

Figyelem! A program megrendezése az aktuális vírushelyzettől függ. Lehet, hogy egy kicsit később indul vagy elmarad. Elmaradás esetén a befizetett összegeket teljes egészében visszafizetjük. Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az...