magyar-hegymaszo-oktatok-2

Dachstein túra, tanulságokkal

Írta:
Számomra az az igazi mászótúra, amikor teljesen új helyen, számomra ismeretlen falra mászhatok. Ezért is készültem nagy izgalommal 2009 július végére tervezett túránkra a Dachstein – csoportba.

Július 25-én, szombaton indultunk, Tangl Eszter, Rotaru Ádám, Huszár Gyula és én (Huszár Judit) A parkolóból 40 perces sétaút vitt a Südwand Hüttébe. Érdemes lett volna sört és üdítőt felvinni, mert fenn igencsak megkérték az árát. Útközben még szemerkélt az eső, és a vizes falakon látszott az előző napi esőzések nyoma is. Ezért úgy döntöttünk, hogy vasárnap a házhoz közeli klettergartenben maradunk.

1. út: Zughalswand: A2 Gemütlich  9 kh , V-
A sáros- füves részek mellett szépen mászható IV, V kötélhosszak is voltak, jól biztosítva. Viszonylag gyorsan, 4 óra alatt megmásztuk az utat, úgyhogy este még a következő úti cél beszállásának megtekintésére is volt idő.

1. út: Austriaschartenkopf: Südkante  3 + 8kh , V, szuper napsütésben !
Laza, rövid, bemelegítő túrának terveztük, aztán egy kicsit más lett belőle. Elterveztük, ahogy azt kell: 3 óra a beszállás (1/2 8- 1/2 11); 5 óra mászás  (1/2 4), lejövetel: a felvonóval. És a valóság:

Időben elindultunk, az ismert útvonalon. Hágóvasat, jégcsákányt persze nem vittünk magunkkal (Ki akar mászás közben téli bakancsot cipelni?) jól haladtunk: 1/2 10-re a hófoltnál voltunk, ami előtt már néhányan ácsorogtak: Olyan kemény volt a hó, hogy téli felszerelés  nélkül lehetetlen lett volna átmenni rajta. Nem gond! Kikerüljük a köveken! És ekkor indult a beszállás második (4 órás része): Először kőkuloár, majd előkerültek a kötelek : 1. kh Traverz a kemény havon (Ádám vitte át a kötelet, mert rajta kemény bakancs volt. Hősiesen vágta a lépéseket) 2. kh:  60 m II-III: 0 biztosítással, mozgó omladékon. A végén nincs stand!  (életemben nem rettegtem így) 3. kh:  Gyuszi az előző kh.-hoz hasonló körülmények között felvitte a kötelet az út beszállásához. Szerencsénk volt: a hulló kövek csak egyszer találták el Ádámot.

Ezután: fél 2-kor indult a mászás. Két külön partiban, egymást bevárva másztuk az utat, ami gyönyörű szép, változatos, viszonylag jól biztosítható (kötélhosszanként 4-6 nitt), viszonylag stabil kőzeten. Kémények, repedések, gyönyörű platnik a 300 m-es falon. Egy kicsit szigorú a számozás, az V- -t inkább VI-nak éreztük, a IV+ -ban (zsákkal, hátul) 3. próbálkozásra sikerült beszállni. De: Nem az út nehéz, mi vagyunk gyengék!!!

Fél 8-ra értünk fel.

Persze a felvonó már rég nem járt, úgyhogy a nap 2. útja következett: a 615 számú klettersteig-lefele. Fél 10-re (sötétedéskor) értünk a már ismert turistaútra, ahol kicsit bosszankodtunk azon, hogy partinként csak egy fejlámpát hoztunk (ilyen rövid útra minek!!!), így elég lassan botorkáltunk a házig. (11 órára értünk le!)

Szóval, szép volt, jó volt kalandosabb volt, mint terveztük.

Hétfőn egész nap zuhogott az eső. Átköltöztünk a Seetalerhüttébe. A rossz idő miatt szinte üres volt. Kedden kisütött a nap, de a falak még vizesek voltak. Így pihenő napként felmentünk a Dachsteinre (Könnyű, rövid klettersteig), majd kirándulgattunk a környéken (átmentünk egy klassz függőhídon).

A keddi időjárás sem ígért jót, ezért este átköltöztünk a Gesauseba, ahol az érkező vihar előtt még sikerült egyet mászni. (Kalbling- Südgrat – direkt variáns VI)- ez egy kicsit visszahozta az önbizalmunkat.

Aztán az eső a Balatonig kergetett.

Lejegyezte: Huszár Judit

Huszár Judit

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinaismereti tanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2020. február 22. – 24-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az alapfokú tanfolyamon szereztél. Itt már ismerni kell a...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is túl vannak. Az egyhetes tanfolyam a svájci Fornó...

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tan…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...