magyar-hegymaszo-oktatok-2

4 nap 4 fal

Írta:
Petinek, és nekem is kimaradt a nyárból a Magas-Tátra. Eljött az ősz, és eljött a Tátra ideje is.

Szeptember 19. én reggel indultunk útnak nagy reményekkel, hiszen egész hétre napsütést mondtak, ami ritka arrafele. A szombati program a Nagy-lomnic-torony elérése volt, ahol a másnapi mászást terveztük. Ez meg is történt, majd jobb híján mindketten kövekből kirakosgattunk egy egyenes részt magunknak alvás céljából. Ettünk, majd nyugovóra tértünk. Kora hajnalban ébredtem. Fölöttem élesen rajzolódott ki a tejútrendszer fényes sávja. Az éjszaka tiszta volt, és hideg. Kicsit még aludtam, majd 5óra körül mindketten fölkeltünk, és összekészülődtünk.

Via Verona (VI+/A3):
Pakolás után fölszaladtunk a rámpán a beszállást jelző szögig, majd megkezdtem az első hossz mászását VI+-ért. Szép, és egyre meredekebb repedés volt, a végén egy traverzzel, ami alaposan megizzasztott. A következő hossz A1-ért adták, de mivel nem törte meg a kötélvezetést ezért kimásztam azt is. A vége azért megfogott, de 1 lépőszárral ez a probléma is megoldódott. Az ezt követő hosszt a kaller A3/A4-re értékelte, de a bent lévő 2db fix pont miatt (rozsdás szög, és gyenge nitt) ez már jóval könnyebb. Ellenben a nitt utáni részen Peti egymás után hármat kampózott, majd bevert egy szöget, amit én kézzel szedtem ki! Ez a rész valóban A3-om volt. A hossz utáni igencsak gyenge stand már csak hab volt a tortán. Éppen ezért érdemes hozzámászni a következő A2-es részt, ami után a stand egybeesik a „P.S hrana” nevezetű sportút nittelt standjával. Természetesen nekünk ez később jutott eszünkbe, így a némileg följavított standból továbbindulva én másztam az A2-es részt. Az A2-őt ismét A3-om követte, ami így újra Petinek jutott. Volt itt kampó, és sekély repedésben igencsak furán álló tricam. A traverz végén Peti egyből standolt, ami a kötélvezetés, és a következő V-ös részben lévő nagymennyiségű fű miatt nem is volt baj. Átküzdöttem magam a traverzen, majd V/V+-ért kimásztam a csúcsra. Ebben a formában az út öt kötélhosszból állt, és a mászás hét órát vett igénybe. Mindketten egyetértettünk abban, hogy egy nagyon szép és technikás út áll mögöttünk.

Mászás után leereszkedtünk a rámpán, majd fölvéve zsákjainkat elindultunk a Sárga-fal alá. Ott a szürkületben megpróbáltuk minél észrevétlenebbül becserkészni a Téry-házból is jól látható bivakhelyet. Hogy ez a hatalmas táskákkal mennyire sikerült, nem tudom, de senki nem zavart minket. A hatalmas kőtömb mögött összeszedtük a másnapra szükséges holmit majd bemásztunk jól kiépített fekhelyünkre.

Sárga-fal Direkt (V+/A2, Rp.VI):
Az ismételt hajnali kelés után elrejtettük azokat a holmikat, amiket nem vittünk a falra, majd megkerestük a beszállást. Az út egy áthajló kéménnyel kezdődött, ami rendesen arcon csapott mindkettőnket. IV-esre volt értékelve, de elég küzdős volt. Az elvállt tömbig az útra nagyjából ilyesmi IV-es részek jellemzők, hol jobban, hol kevésbé biztosítva. Ezen a részen maga a falrajz talán kicsit kevés a helyes út megtalálásához, de az írásos változattal együtt már jól beazonosítható a helyes irány. A tornyocskától a hosszok nehezebbek, és jobban követhetőek. Egy V-ös traverzzel indul, amit Peti mászott, majd én következtem egy V+-os repedés kimászásával. E hossz végén lévő stand sem valami bivalyerős, és még kényelmetlen is, de ez már szinte megszokott volt. Újra Peti következett. A falrajz itt nem volt teljesen egyértelmű, így abban a tudatban, hogy V-ös szabadon mászta az első A2-es részt (Rp VI). Újabb A2 következett. Ez hosszabb volt, mint az előző. Én másztam nagyrészt szabadon. Az elején meg a végén kellett a trepni. A végén azért is, mert az egyetlen jó fogást egy hatalmas mozgó kőtömb jelentette, amit nem állt szándékomban lerántani. Sajnos a tornyocskától kezdve a kőzet egyre gyengült, minden fogást meg kellett ütögetni, és az se volt mindegy, hogy hova rakjuk a közteseket. A kiszálló hossz egy nagy áthajlással kezdődött. Peti trepnizte, majd a fölülről jövő kötél által nyújtott biztonságtól fölbátorodva szabadon másztam ezt a részt. Az út tökéletesen a csúcsra vezet. Elkészítettük a csúcsfotókat, majd letipegtünk mászó cipőbe, mivel a súly csökkentése miatt nem hoztuk magunkkal bakancsainkat. A mászás itt is hét órát vett igénybe.

A következő célpont a Lomnic nyugati fala volt. Sokat gondolkodtunk honnan lenne érdemes megközelíteni. Szóba jött a Jordán út a Térytől, vagy a csúcsról lemenni, de legjobbnak a láncos út tűnt a Lomnici-vállból. Ezen elképzelésünket követve összepakoltunk, majd a Sárga-fal alól átsétáltunk a Kő-pataki felvonóházba. Este 8-ra érkeztünk, így nem kellet megvárni, amíg a turisták eltűnnek a helyszínről. Birtokba vettük a panoráma ablak alatti helyet, főztünk, majd kényelmesen elhelyezkedtünk a jó meleg teremben.

Hokejka (VI (V+,A1)):

Reggel nehezen kászálódtunk ki kényelmes fekhelyünkről, de miután erőt vettünk magunkon, már gyorsan elkészültünk. Fölmentünk a Lomnici-vállhoz, ott megkerestük a láncos utat. (ki van kőbabázva) A láncok szép újak voltak, az eleje elég kitett, de jó lépések vannak befúrva. Igazi élmény rajta lemenni. A felvonóháztól 2.5-óra alatt értük el a beszállást

Én indítottam a mászást, egy szép hosszú III-IV-es repedéssel. A végén örömmel konstatáltam, hogy a stand nittelt (az összes stand ki van építve)

Szépen haladtunk fölfele. Az út csodaszép, a kőzet hibátlan. Az V+-os traverzet Peti mászta. Fincsi kis reibung volt. Az ezt követő hosszt én másztam V-ért. A kulcsrésze szintén egy technikás reibung volt. Igazi élvezet! Ezután viszont elkövettünk egy hibát. Peti nekiindult a hossznak, de nem mászott át az áthajláson, hanem követte annak vonalát, egy áthajló kéményen át. A kémény, törős volt, és semmiképpen sem V-ös, pedig elvileg annak kellett volna lennie. Már itt kicsit furcsálltuk a dolgot, de még nem jöttünk rá, hogy rossz irányba mászunk. Szó ami szó, Petit legyilkolta az áthajlás, leereszkedett. Én következtem, és folytattam, amit Peti abbahagyott. Elég nehéz volt. 40m-után már biztos voltam abban, hogy rossz helyen vagyunk, főleg, hogy nem találtam meg a megszokott pántokat, így két szögben standoltam. Peti följött, majd elindult megkeresni a helyes irányt, de nemi gazán jutott sokra. Hideg köd szállt a falra, és eléggé fáztam is. Mikor már elkeseredésünkben a rossz útra is beazonosítottuk a falrajzot, hirtelen velem egy magasságban tőlem kb. 10m-re megláttam a jó standot. Megörültünk, és elkezdtem átmászni, de a traverz vége sehogy sem sikerült. Az is frusztráló volt, hogy egy esetleges kiesés csúnya falhoz csapódással járt volna, mivel a 10m-es traverzbe nem lehetett köztest tenni, és a stand sem volt valami bombabiztos. A dolog úgy oldódott meg, hogy Peti rossz irányból való visszaereszkedése során kicsit lejjebb beereszkedett az útba, fölküzdötte magát a standba, építettünk egy kötélhidat, és így én is átjutottam a táskával egyetemben. Igencsak érdekes megoldás volt, de célravezető. Íj módon a kulcshossz előtti stanba érkeztünk. Örömömben hogy megleltük a helyes irányt nekiálltam a kulcsrésznek. Sajnos minden igyekezetem ellenére bele kellett fognom a köztesbe, de ez akkor nem is zavart annyira. Fáradtak voltunk, és minél előbb végére akartunk járni a dolognak. Standoltam, majd Peti kimászta az utolsó V-ös kéményt, és végül pár méter szinkronmászással könnyebb terepen följutottunk a csúcsra. Az út ettől függetlenül gyönyörű, az egyik legszebb, amit eddig a Tátrában másztam. A tévelygéssel együtt a mászás 8 órát vett igénybe, de ha nem rontjuk el, 6,7 órába is simán belefér. Csak ajánlani tudom mindenkinek.

Az éjszakát újra a felvonóházban töltöttük. Éjszakára csatlakozott hozzánk egy lengyel srác is. Elbeszélgettem vele a Tátráról, és egyéb hegységek szép útjairól. Ahogy szavaiból kivettem masszívan küldte a VII-est. A beszélgetés csúcspontja talán az volt, amikor a Nyugati-Zinne Cassin útjára terelődött a szó. Mikor meghallotta az út nevét, csóválta a fejét majd így szólt: „Cassin route, yes, I know it, it’s a Bullshit!”. Jót mosolyogtam, majd ha egyszer nagy leszek és erős, már csak azért is megmászom ezt az utat, hogy osszam, vagy ellentmondjak ennek a véleménynek.

Másnap kényelmesebben ébredtünk, levezető utat terveztünk a Késmárki déli falán.

Út a baloldali bemélyedésben (IV):
Az út alsó része az érdemleges. Érdekes reibungal kezdődik, amit inkább az V-ös fokozathoz éreztünk közelebb, mintsem a IV-eshez. A továbbiakban kisebb áthajlásokon, és táblákon vezetett az út. Örültünk, hogy ezt a variánst választottuk, tényleg szép. Az út fölső része már kevésbé érdekes. Itt szinkronban másztunk, majd a rámpa végén elraktuk a cuccokat, és fölmásztunk a csúcsra. Megcsodáltuk a ködből néha kikukkantó csúcsokat, majd levánszorogtunk azon az átkozott hosszú, és kellemetlen lemenetelen.

Még aznap autóba ültünk, és hazautaztunk. Egy sikeres tátrai mászás állt mögöttünk, ahol minden tervünket véghezvittük.

Mászók: Kiss Péter
             Héjja Bálint

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinatanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2020. február 22. – 24-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az alapfokú tanfolyamon szereztél. Itt már ismerni kell a...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is túl vannak. Az egyhetes tanfolyam a svájci Fornó...

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú hegymászó tanfo…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...