magyar-hegymaszo-oktatok-2

A három Grácia

Írta:
Kedd reggel érkeztünk meg az Auronzo ház alá, 20euroért lehet fölmenni, és naponta 5eurot kell fönn fizetni. (ha talál az ember egy érvényes fölfele szóló jegyet, aznap amikor lemegy, akkor az addigi parkolása semmissé válik, szerencsére Árpi pont talált egyet.J) Gyors készülődés, és már indultunk is.

Grosse Zinne-Dibona él:

- Fekvés: észak-keleti él

-Hosszok szám: 18

-Nehézség: IV

-6-8 express

A beszállást nem nehéz megtalálni, a kis, és a nagy Zinne között pont az élen indul. Egy tábla is jelzi. Egyikünk se mászott sokat a Dolomitokban, nekem ez volt az első alkalom. Fura volt megszokni a kőzetet, és azt, hogy 10, néha 20méter is volt a közteseim között. Igaz hogy ez csak a III, IV-es hosszokban volt így, de a néhol az eléggé törős kőzet miatt nem volt olyan egyszerű. Egy esetleges esés elég kellemetlen következményekkel járt volna. Az egész éjszakás utazás meglátszott a társaságon, ráadásul az idő is elég cudar volt. A fölső részeken havas esőt fújt az arcunkba a szél, és kellemetlenül hideg volt. Utol értük az előttünk lévő idősebb osztrák mászókat, akik a végén segítettek megtalálni a lemenetelt. Ennek nagyon örültünk, mert koránt sem egyértelmű, Cserébe sokat kellett várni, rájuk. A végén, ahol már egyértelműbb volt a dolog leelőztük őket, de így is kb. három órába telet a ereszkedés. Mindannyian kellőképp elfáradtunk.

Lent a parkolóban fölvertük a sátrakat, kajáltunk, majd ájulásszerű alvásba merültünk. Reggel nyolc óra előtt pár perccel a parkoló őr ébresztett minek, és megkérte, hogy nyolcig tüntessük el a sátrakat. Eleget tettünk a kérésének, és újból mászni indultunk. Pihenés képen egy rövidebb utat választottunk.

Torre Preuss-Preuss riss:

-Fekvés: Észak-kelet

-Hosszok száma: 7

-Nehézség: V­­­­+

-6-8 express

Beszállás a Kleine Zinne keleti oldalán álló torony észak-keleti oldalán, az út érdekességét alkotó markáns kémény alatt. Itt is van egy tábla. Az első három hossz táblákon vezet. Az V, V+. ra értékelt részeken a kőzet jó volt, és a biztosíthatóság sem rossz. Ezt követte a hosszú áthajló kéménysor. Itt már sokkal szellősebb volt a biztosítás, pedig koránt sem volt könnyű. Az egyik szűkületnél a hosszan belógó kötél, és a sima áthajló fal a kémény belsejébe kényszeríttet, itt viszont olyan szűk volt a hely, hogy le kellett vennem a sisakom, hogy átférjek.J A többiek már kint menetek, álítólag volt még fogás is, de én benn jobban éreztem magam. A további kémények már sokkal szélesebbek voltak, élveztük a mászást. Az egyik kényelmes standban Geri kipróbálta milyen szembe szélben dobni egy sárgát. Ennek Árpi lett az áldozata, aki benn űlt mögötte a kéményben. Esélye sem volt a menekülésre.J Fönt a csúcson ki-ki sütött a nap, jobban éreztük magunkat mint az előző nap.

Az ereszkedés a Preuss, és a Kleine Zinne közötti kőomlásos kulárba vezet le. A folyossóban is ereszkedni kell, a folyamatos kőzápor közepette. Jó volt.

Árpi kicsit kimerült a sok újdonágban, és este nem érezte jól magát, ezért másnap pihenőt tartott. Strandolni ment a Zinnék alatti tavakhoz. Egyikünk sem értette,hogy hogy sikerült ezt kiviteleznie a mindent elözönlő túristáktól, de mindenesetre nem jelentek meg a hegyivadászok, hogy kilőjjék a kirándulók által jelentett fürdőző yetit.J  Társ híján Geri is magányos túrára indult a környéken,útbaejtve pár csúcsot. Ezalatt mi Petivel megmásztuk második északi nagyfalunkat.

Grosse Zinne-Pellisier:

-Fekvés: Észak

-Hosszok száma: 11 a Dibona élig, az élen még 2db

-Nehézség: VI+/A1

-Cucc: -20 express

-3-4 heveder

-éksor

Hajnali fél ötkor keltünk. Sátrat nem állítottunk az este, hogy ne keljen vele reggel bajlódni. Ettünk valamit, majd indulás. Eléggé föl voltam öltözve, de nem is bántam, mert friss volt a hajnal. Szerencsére az ég tiszta volt, és alig fújt a szél. Ahogy közeledtünk a falhoz innen-onnan kis utakról, kövek alól elkezdtek szálingózni a mászók. Csenden bandukolt mindenki a hatalmas áthajló óriás lábához. A partik nagy része a comici-t mászta, de mellettünk is elindultak, egy igen csak combosnak látszó útban. Mi is megkerestük a beszállásunkat. A fal bal szélén a legáthajlásosabb részen a nagy párkányról indul. Egy lila kötélgyűrű van befűzve a kezdőponthoz, és látszik a fölfele futó szögsor. Az út nagyon szépen ki van építve, nincs technikai nehézség, csak az áthajlással, és az ezzel járó kitettséggel kell megbarátkozni, meg persze a folyamatos függőstandokkal. Hamar visszatértek a téli köpüsi emlékek, és szépen haladtunk fölfele. Az áthajlást helyenként kis plafonok tarkítják, amik külön élvezetet nyújtanak. Természetesen megnyertem a nagy plafont is. Igencsak monumentálisan néz ki, és öröm volt átmászni rajta. Ezt a hosszt szabadon 8A+-ért lehet kimászni, ami olyan X-/X körüli nehézségeket jelent. Elképesztők voltak azok a ziás fogások. Az utolsó nehéz hossz VII+os volt, itt átvettem a mászócipőt, és bele-bele A0ázva átmásztam rajta, ezután már csak szabadon mentünk VI+/VII- ért. Egyre kevesebb volt a fúrt szög, és a végére teljesen eltűntek. Peti nem vette át a mászócipőt, úgyhogy itt még mászógéppel követett. Kiérve a gerincre ledaráltuk a két nappal ezelőtt már mászott két kéményhosszt a körpárkányig. A párkányon átsétáltunk délre, majd leereszkedtünk. Ezúttal egy bő óra alatt leértünk. Dobtam egy sms-t a srácoknak, hogy állítsák föl a sátrunkat, így mire megérkeztünk, már csak a jutalomsör, és a kaja hiányzott. Főzés közben mindenki elmesélte mi történt vele aznap. Árpinak és Gerinek szép pandafoltja lett a tűző naptól. Minket aznap kb. 5percet sütött, a leégéstől meg voltunk óvva.

Másnap a parkoló őr szerencsére nem jött ébreszteni, ezért fél 9-ig lustálkodtunk. Árpiék előbb elindultak, mi olyan kilencre lettünk kész. A beszállásnál utolértük őket, így aznap újra együtt haladtunk.

Grosse Zinne-Dülfer út:

-Fekvés: nyugat

-Hosszok száma: 7

-Nehézség: V+

-8-10 express

Mi északról közelítettük meg az utat, később kiderült, hogy ez délről egyszerűbb. A nagy, és a nyugati Zinne között kell fölszaladni egy kuloáron. Utána 10perc II-III lépcsőkön föl a beszállásig. Az út nagyon szép, helyenként itt is 10méteres a köztestáv, de alapvetően jól biztosítható. Árpi a hossza elején el is szórta a köztesei nagy részét, aztán rájött, hogy nem lesz ennek jó vége, és a standig jobban figyelt. Persze a bennlévő három fix szögből kettőt nem vett észre.J A hangulat, és az idő egyaránt felhőtlen volt. A standok kényelmesek,minden adott vot egy szép naphoz. Nagyokat nevettünk egymás hülyeségein, csakúgy zengett a fal. Geri is sziporkázott, kb. minden második szava egy bizonyos név volt, amit most nem említenék.Eszter úgyis tudja nagyon jól miről is van itt szó.J Az út különlegessége egy jó széles esetünkben vizes kémény volt.Én másztam előrre.Szerencsére láttam, hogy Geri talált benne szöget, így bátrabban nekimentem, de így is érdekes volt. Kint sütött a nap. Mire fölértünk Petivel, Árpi már megint hiányos öltözetben ejtőzőtt a körpárkányon. Összekaptuk magunkat, és nekiveselkedtünk mi haramadszorra Geriék másodszorra annak a csodás lemenetnek.

A parkolóban most volt időn főzöcskézni. Kinyitottunk pár sört, előkerült a hirhedt békéscsabai pálinka is. Körbeültünk, és vacsi közben a modern balettról, és csillagászatról értekeztünk.

Másnapra hárman a Nyugati Zinne Keleti gerincét terveztük.Ehez 5kor kellett kelni, ami Árpinak teljesíthetetlen feladatnak tűnt. Úgydöntött újra elnéz egyet strandolni. Ezúttal másik tóhoz, hátha az előzőnél már lesben állnak.J Fürdés után fölmászott ő is a Paternkofel-re,és bejárta a környéket.

Westl. Zinne-Demuth él:

-Fekvés: -észak-keleti él

-Hosszok száma: -21

-Nehézség: -VII.

-6-8 express

A beszállás itt se bonyolult, kicsit tanakodtunk, hogy melyik párkány a mienk, de végul egyértelműen kiderült. Hárman másztunk félkötéllel, egész jól haladtunk. A harmadik hosszt én másztam előrre egy traverzal kezdődött, a végén beraktam két friendet, majd egy kb. 15méteres V.-ös rész következett. Ide semmit nem tudtam berakni. Abban a percben, ahogy bekötöttem magam a standba, még mielőtt leszóltam volna, éles surrogást hallottam. Fölnéztem, és ökölnyi kövek zuhantak lefele. Leordítottam hogy “kő”, és a falnak lapultam. A kőomlás egyre fokozódott, a bokám mögött pattantak a kövek a párkányon, minden pillanatban vártam, hogy lezúz egy. Peti és Geri is a falnak lapult,de fölöttük volt egy kis áthajlás. Nagyjából fél percig tartott az egész. Ha netán 10-15 másodpercel előbb jön, akkor a sima táblán kap el, tuti nem úsztam volna meg.

Ezután minden rendben ment. A kőzet nem volt nagyon törős, az út kimondottan szép, és hosszú volt. A kulcsrészt Geri kapta. Ez egy áthajlás. Karos volt, de teljesíthető. Délután értünk föl a csúcsra. Gyorsan indultunk lefele, mert ronda felhők gyülekeztek. Erről a toronyról könnyebb lejönni, mint a nagyobbik szomszédjáról. Leérve derült ki, hogy Árpi magával vitte a kocsikulcsot. A telefont nem vette fel. 2.5-órát dekkoltunk, mire kiderült, hogy még csak most indul a Drei Zinne hüttéből. Természetesen eleredt az eső, mi meg ott ültünk a kocsi mellett és áztunk. A zuhé végére megjött Árpi is. Eléggé morcosak voltunk, és még az se nyugtatott meg minket, hogy Árpinak finom virslit sikerült ennie a hüttébe.J

Másnap délutántól már rossz időt mondtak, ezért azon tanakodtunk, hogy távozunk. Árpi viszont föl volt dobva a pihenőnaptól, és fölvetette, hogy másszunk másnap még egy rövidet. Bele egyeztünk, majd újra megcsodáltuk egymás főzőtehetségét. Aznap Geri nyert a pirított kolbász zsírján dunsztolt hagymás krumplipürével.J A kocsiból Mr. Random keverte a zenét. Olyan gyöngyszemek is előkerültek, amik valószínűleg megmelengették a mellettünk táborozó csehek szívét is.

Punta Di Frida:Comici fhüre

-Fekvés: -dél

-Hosszok: -7

-Nehézség: -VI-.

-6-8 express

Ez egy rövidke napos, kellemes út a Kleine Zinne egyik tornyán. Azért ezt választottuk, mert láttunk rá esélyt, hogy befejezzük a délutáni eső előtt.

Fél kilenc körül elindultunk, hamar ott voltunk a beszállásnál. Szörnyű meleg volt. Mindannyian nehézkesen mozogtunk már. Petivel akkor másztuk zsinórba a hatodik utunkat hat nap alatt. Azért élveztük a napsütést, és a kompakt kőzetet. Valóban hamar végeztünk, és elkezdtük a visszaereszkedést. Abban a pillanatban, hogy elértük a kocsit kitört a vihar. Dörgött villámlott, és az ég ontotta magából a jeget. Gyorsan bedobáltuk a cuccokat az autóba, és beültünk. Negyed óra volt az egész, utána elcsendesült minden. Később tudtuk meg, hogy az a vihar, ami épp, hogy összevizezte a hajunkat, nem sokkal odébb elvette egy magyar srác életét.

Úgy gondoltuk, hogy nem vagyunk többre hivatottak a Dolomitokban, ezért átvergődtünk a vasárnapi csúcsban Bovecbe, ahol Árpi öccse Peti várt minket egy izgalmas rafting túrával. Azaz, hogy vergődtünk volna, csak a sok zenehallgatástól lemerült az akksi. Egy laza betolással ez is megoldódott. Vicces látvány volt.

Este fele érkeztünk, végre lefürödhettünk a Soca patak vizében, kaja, sör, és irány a főtér, ahol elkaptuk még a VB döntő második félidejét. Peti is csatlakozott hozzánk, ittunk pár sört, majd illuminált állapotban visszamentünk a táborunkba. Árpi igencsak sportosan vezetett.J

Másnap délután kettőig csak döglöttünk, aztán elindultunk a kalandra. Megkaptuk a ruhákat, beugrottunk a dzsippe, és irány a beszállás. A parton kis oktatás, aztán belevágtunk. Árpi vitte Gerit, én meg a két Petivel voltam egy csónakba. Jó móka volt, kövekről ugráltunk, víz fölött bouldereztünk, és lementünk pár zúgón, borultak Árpiék is, de egyszer mi is, nem is kicsit, de nem lett volna teljes a túra enélkül.

Visszamentünk a városkába, szívtunk még egy slukkot a hegyi levegőből, majd elindultunk haza. Tökéletes hetet sierült összehoznunk, remélem lesz még hasonló.

Mivel a honlapon nem működik a galléria, képek az alábbi címen láthatóak: http://picasaweb.google.com/kisspeti1986/DreiZinnen#
Héjja Bálint

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tovább a kategóriában: « Solo Forró nyomon »
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinaismereti tanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2020. február 22. – 24-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Sajnos a helyek elfogytak. Nem tudunk több jelentkezőt elfogadni! Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is túl vannak. Az egyhetes tanfolyam a svájci Fornó...

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tan…

Figyelem, pótjelentkezési lehetőség! A járványhelyzet miatt késve indul a tavaszi tanfolyam. Vannak, akiknek nem jó a megváltozott időpont, ezért felszabadultak helyek. Lehetőség van még a jelentkezésre. Pontos részletekért keress minket. Itt kezdődik a...