magyar-hegymaszo-oktatok-2

1 gránit + 1 mészkő

Írta:

Az egyre bővülő család mellett idén nyáron csak pár napos mászós programra volt lehetőségem. A dátum adott volt, nekiláttam a társkeresésnek, szerencsére hamar összeállt négyfős csapatunk: Bálint, Máté, Zsé, s jómagam. A tavalyi Fussstein északi él mászás szépségei után körülnéztem, hátha van még hasonló mászás a Zillertali-Alpokban. A Grundschartner északi éle kínálkozott, a leírások hosszú beszállással, még hosszabb lemenettel, alpin biztosítottsággal, cserébe stabil kőzettel, változatos mászással kecsegtettek. Pompás! Ez lett első célunk, a terv további része pedig a Wetterstein déli falait vette célba amihez a Csillik Dávid barátomtól kapott Wetterstein mászókalauz szolgált inspirációul.

Aug. 13-án, hétfőn nekivágtunk az autópályának, az utazás, köszönhetően a végighallgatott komolyzenei válogatásnak, emelkedett hangulatban telt… Még alig hallgattak el a „szultánmetál” utolsó akkordjai, mikor Mayrhofennél befordultunk a Zillergrundba vezető alagútba. Pár km és euró után a hauslingi vendégháznál (1056m) parkoltunk le, s némi készülődés, molyolás végeztével vágtunk neki a meredek felmenetnek. Meg-megálltunk málnázni, áfonyázni, kb. egy és egy negyed óra alatt értük el a Bodenalm-ot, ami egy kis hegyi tanya, pár istállóval, tehenekkel. Tekertük tovább a bringát, másnapi mászócélunk festői látványt nyújtott, egyre közelebb csalogatott magához. Először zöld réteken, majd hatalmas törmelékmezőn kaptattunk felfelé, végül a jobb kéz felé eső kuloárban indultunk tovább. Amikor túl meredekké vált, balra kioldalaztunk belőle, s egy füves hegyoldalra jutottunk, amin még párszáz méter szintet leküzdve értünk el egy bivakolásra alkalmasnak látszó köves térséget, nem sokkal az él beszállása alatt. Valahol 2300-2400 m között lehettünk, kb. 3,5 óra alatt értünk ide a parkolótól. Esteledett, alvóhelyek után néztünk, volt, aki szimplán feltelepedett egy megfelelő szikla tetejére, volt, aki majdhogynem menedékházat épített magának – még sört is lehetett kapni…

Az éjszaka a meteorraj nézegetésével, s alvással telt, de azért örültünk a vekkercsörgésnek. Összekapva magunkat felgyalogoltunk a beszállás alá, már könnyű mászós terepen jutottunk fel a gerincre. Hamarosan elértük a beszállást (nagy kettéhasadt sziklatömbnél), bekötözködve szinkronmászással haladtunk tovább. Sok kötélhossz nem volt IV-esnél nehezebb, III-as is volt bőven, ezért hosszú szakaszokat másztunk szinkronban, néha összefolytak már a hosszok (a falrajzunk 18 kötélhosszt írt), főleg, mivel kiépített standhelyek nincsenek, szögeket lehet találni itt-ott. A nehezebb részek körül standoltunk csak, így viszonylag gyorsan haladtunk, bő hat óra alatt értük el a csúcsot (3065m). A sok V-ös hossz mellett a kulcsrész egy rövid, VI+-os áthajló falon volt, a bevert régi szög, s a róla lógó vásott heveder segítette a feljutást, a kellemetlenül hátrahúzó hátizsák ellenében. Több helyen meredek reibungos részek köpülték az adrenalint, jól jött a tátrai rutin (már akinek volt). Két németajkú parti mászta még aznap rajtunk kívül az élt. A csúcsról kelet felé lenézve elénk tárult a lemeneti út végtelenje. Illetve szintkülönbségben kifejezve csak az első háromnegyed részét láttuk, de 0,75-ször a végtelen az ugye szintén egyenlő végtelen. Kettes lemászás, majd nagy kőtömbökből álló törmeléklejtő jég által simára csiszolt sziklalejtőkkel fűszerezve, majd köves, füves részen jobbra harántolás, patakvölgy keresztezés, a törpefenyvesnél tehéncsorda fel/levonuló ösvény, erdő. Megváltás volt leérni a Kainzenkaralmhoz, onnan már kényelmes, murvás, betonos terepen ereszkedtünk tovább 500m szintet az autóig. Az utolsó 2 km gyaloglást megspóroltuk egy sikeres stoppolásnak köszönhetően.

1,5 óra alatt értünk át a Wetterstein lábához. Eredetileg azt terveztük, hogy még aznap este felmegyünk a menedékházhoz, de általános fizikai állapotunk miatt erre nem volt esély. Kerestünk egy csendes erdei tisztást a műúthoz közel, s a jól megérdemelt vacsora, sör elfogyasztása után leheveredtünk aludni.

Reggel hamar összekaptuk magunkat, átgurultunk a megfelelő parkolóba, kifizettük a parkolási díjat, s jöhetett az újabb kaland. Egész gyorsan felértünk a Wangalm menedékházhoz (1753m), bejelentkeztünk, ledobtuk a felesleges cuccokat és indultunk is tovább a beszállásokhoz. Tehenek és birkák között szlalomozva, aknamezőn szökellve haladtunk egyre feljebb, a két csúcs közötti nyereghez vezető füves gerincről csodás panoráma tárult elénk a Scharnitzspitze és a Schüsselkarspitze déli mészkőfalaira. A falak tövéhez érve szétváltunk, Bálinttal a Scharnitzspitze-re indultunk, a Spitzenstaetter nevű úthoz (kalauz szerint 7 kh, VII), Máté és Zsé a Schüsselkarspitze nyugati tornyához mentek az Erdenkaufer-Sigl utat (6 kh, VI) mászni. Rövid kettes felmászásért meglett a beszállóstand, majd az első kötélhossz máris a kulcsrészt tartogatta számunkra. Bálint nekiveselkedett, de némi küzdelem után a nittet másik oldalról akasztva VI+-ért abszolválta a dolgot. Gondoltam, hogy amit Bálint nem tud előre mászni hetesért, azt én nyilvánvalóan nem tudom felsővel se megmászni hetesért, így a kulcsrészhez érve nem sokat tétováztam, mentem a VI+-os variánsba. De az is csudaszép volt, igazából ha az első megmászók arra mentek volna, az se vont volna le sokat az út értékéből. Kivéve a két fokozatot… Már az első hosszban is éreztük, hogy különleges a kőzet, a legjellegzetesebb sziklaforma egy kétméteres jobbra traverz volt egy elvált tömbön, aminek éles, vékony tetejét markolva, a függőleges falat taposva kellett átjutni. Kb. ugyanilyenből balossal még kettővel találkoztunk az út során, szóval lubickoltunk az élvezetekben. Nagyon szép falakon, bevágásokban haladtunk felfelé, néha kissé törősnek tűnő részekbe is belefutottunk, de nem volt vészes. A felső részeken áthajló bevágásban spárgáztunk, a 127 órát idéző beszorult kőtömbökbe csimpaszkodtunk, majd hirtelen a csúcson találtuk magunkat (2463m). Furcsa volt belegondolni, hogy Huszár Gyuszi 33 évvel ezelőtt mászta ugyanezt az utat. Persze az olyan kényelmi szolgáltatások nélkül, mint pl. a nittek és a lemenetben a bomba ereszkedőstandok... Megnéztük a német oldalt, látszott a Zugspitze, a szemközti oldalon pedig láttuk Mátéékat felérni a Schüsselkarspitze gerincére. A csúcsról egy ereszkedéssel kezdtük a lemenetet a keleti-gerincen, majd II-III-as lemászások vártak ránk. A nyeregbe érve két ereszkedéssel értük el a falak tövét.

Hamar befutottak a többiek is, lebattyogtunk a házhoz, jöhetett a sör, a vacsora, s az élet-halál harc. A legyekkel. A sok háziállat közelségének köszönhetően a ház előtti teraszt is ellepték, azonnal rárepültek a söröskorsókra, meg a kajákra, de főleg a büdös hegymászókra. Tudományos kísérletbe kezdtünk, hátha sikerül valamivel lekötni a figyelmüket. A leghatékonyabb csalinak a sörbe mártott, szójaszósszal meglocsolt kenyér bizonyult, gyakorlatilag a kenyér nem látszott a rászállt dögöktől. Csak a dezodor, öngyújtó kombó hiányzott ahhoz, hogy olyat cselekedjünk, amit tán magunk is megbántunk volna. Utolsó nap délelőtt bejött egy hidegfront, még reménykedtünk, hátha nem lesz nagy eső, elindultunk felfelé, de lett, végül a háztól a parkolóig jól eláztunk. Cserébe éjszaka helyett koraeste hazaértünk, csak úgy fröcsögött a rántotta meg a sör-bor…

Vidovics Zoltán

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Number of Comments:

• 4
Elõzõ Következõ
Lavinaismereti tanfolyam

A MAHOE tanfolyamot hirdet lavinával kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítására, hegymászóknak, barlangosoknak, síelőknek és mindenkinek, aki a havas hegyekben jár. Helye: Magas-Tátra, Poprádi-tavi ház.Ideje: 2020. február 22. – 24-ig (2...

Téli alpesi hegymászó tanfolyam

Bárhová indulsz túrázni a hazai hegyeken kívül, előbb-utóbb havas, firnes, jeges terepre kerülsz. Itt már nem elegendő az az ismeretanyag, amit az alapfokú tanfolyamon szereztél. Itt már ismerni kell a...

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő tanfolyam

Gleccserjáró és expedíciós előkészítő ta…

Ez egy kemény hegyi tanfolyam. Ide csak azok jelentkezését várjuk, akik már az alapfokú tanfolyamot elvégezték és már a tátrai téli tanfolyamon is túl vannak. Az egyhetes tanfolyam a svájci Fornó...

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tanfolyam

Tavaszi bejárós alapfokú sziklamászó tan…

Itt kezdődik a hegymászó pályafutásod! Ez az első lépés, hogy önálló hegymászó legyél. Az itt megszerzett ismeretek nélkülözhetetlenek, ha a hegyek között szeretnél túrázni, legyen szó akár via ferrata-ról, magashegyi...